ZSI w Europie’2024

W roku szkolnym 2023/2024 22-osobowa grupa uczniów z naszej Szkoły wyjechała na dwutygodniowy staż zawodowy do Sewilli w Hiszpanii w ramach programu Erasmus+. Uczniowie z klas o profilu technik informatyk oraz technik programista uczyli się projektować gry komputerowe, natomiast uczniowie
z klas o profilu technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej projektowali dom solarny.

Dzięki stażowi zagranicznemu nasi uczniowie zdobyli nie tylko nowe doświadczenie zawodowe, ale rozwinęli także kompetencje językowe i społeczne. Mieli okazję przekonać się, jak wykorzystać swoją wiedzę teoretyczną zdobywaną w toku kształcenia w Szkole w praktyce. W większości po raz pierwszy byli za granicą i w naturalnych warunkach szkolili swoją umiejętność komunikacji w języku angielskim, ponieważ językiem komunikacji był język angielski. Wyjazd na staż z pewnością wpłynął na samodzielność uczniów, zwiększenie mobilności i motywacji do kontynuowania swojej edukacji. Staż zagraniczny, wiedza wyniesiona z niego, potwierdzona certyfikatami  z pewnością wyróżni naszych uczniów na rynku pracy, sprawi, że uczniowie będą mieli większe szanse na zdobycie zatrudnienia. Poprzez program kulturowy uczniowie zdobyli wiedzę na temat Hiszpanii i ich mieszkańców. Niezwykle cenne były też dla uczniów doświadczenia związane z podróżą, odprawą na lotnisku, zakwaterowaniem: uczniowie nabyli większej pewności siebie. Nauczyciele towarzyszący uczniom
w trakcie pobytu za granicą mogli obserwować wpływ stażu zagranicznego na uczniów, a także mieli możliwość poznania metod i organizacji pracy w firmach, w których uczniowie odbywali staż.

W ramach przyznanej Akredytacji programu Erasmus+ staramy się podnieść poziom kompetencji zawodowych nie tylko uczniów, ale także nauczycieli poprzez umożliwienie im wyjazdu na kursy doskonalące z zakresu przedmiotów zawodowych, a także na obserwację pracy nauczycieli przedmiotów zawodowych w Hiszpanii.

Działania dotychczas podejmowane przez Szkołę jasno wykazały, że udział w projektach unijnych oznacza nie tylko wzrost kompetencji zawodowych uczniów i nauczycieli, ale także wzrost poziomu świadomości i zainteresowania innymi kulturami w kontekście Unii Europejskiej, zwiększa tolerancję dla odmienności, wpływa na otwartość wobec innych kultur i narodów, przygotowuje uczniów nie tylko do roli obywateli wielonarodowego, wielokulturowego i wielojęzycznego społeczeństwa europejskiego, ale także uczy uczniów postaw ekologicznych. Korzyści wynikające dla uczniów
z kontaktów z koleżankami i kolegami z innych krajów są nieocenione.