Doradztwo zawodowe

Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla techników reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (załącznik nr 6) i obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Poznawanie własnych zasobów
    Uczeń
    • sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);
    • ustala obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;
    • określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
    • rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
    • analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
    • określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.

  2. Świat zawodów i rynek pracy
    Uczeń
    • analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;
    • określa zawody i stanowiska pracy, dla których bazę stanowią jego kwalifikacje, z uwzględnieniem zawodów przyszłości i zapotrzebowania rynku pracy;
    • porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą w obszarze, w którym się kształci, oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika;
    • konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy;
    • określa znaczenie i wskazuje możliwości odbycia stażu zawodowego lub zdobycia zatrudnienia z wykorzystaniem dostępnych form aktywizacji zawodowej;
    • sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;
    • przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;
    • charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;
    • charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.

  3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
    Uczeń
    • korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego formalnego, pozaformalnego i nieformalnego;
    • analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania nowych kwalifikacji zawodowych w ramach krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji;
    • określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym; 3.4 analizuje możliwości kontynuowania nauki.

  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
    Uczeń
    • ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
    • sporządza indywidualny plan działania – planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji;
    • dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi.

Polecamy zapoznanie się z materiałami dostępnymi na stronach WWW:

Dla uczniów: https://mapakarier.org/strefa-mlodziezy/
Dla rodziców: https://mapakarier.org/strefa-rodzica/

Możesz zaplanować własną ścieżkę kariery: https://mapakarier.org/sciezki-kariery/

Materiały aktualizowane dostępne są na stronie: https://doradztwo.ore.edu.pl/

Dla naszych absolwentów:
Darmowy kreator CV: https://cv.pracuj.pl/
Rozmowa rekrutacyjna – wskazówki i porady: https://porady.pracuj.pl/rekrutacja/
Zaplanuj własną karierę: https://pracodawcy.pracuj.pl/
Załóż firmę: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/